c
عصرشریف اباد سفر خوشی را برای شما آرزو مندیم.
|
||
از دانههاى باران، از اشعه حیاتبخش خورشید، از امواج نیرومند وحى و شرایع آسمانى، از فرشتگانى که براى ابلاغ رسالت یا انجام ماموریتهاى دیگر به زمین نزول مىکنند، از اشعه کیهانى که از ماوراء جو به زمین نازل مىشود، از شهابها و سنگریزههاى سرگردان فضا که به سوى زمین جذب مىشوند، او از همه اینها مطلع است . او مالک همه چیز و عالم به همه چیز است! «یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ ما یَخْرُجُ مِنْها وَ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما یَعْرُجُ فِیها وَ هُوَ الرَّحِیمُ الْغَفُورُ ؛ آن چه در زمین فرو مىرود و آن چه از آن خارج مىشود و آن چه از آسمان نازل مىشود و آن چه در آن بالا مىرود (همه را) مىداند و اوست مهربانِ آمرزنده.» (سبا ، آیه2) پس از ذکر کلّیات در آیه اول، بیان نمونهها در این آیه لازم به نظر می رسد. بعد از کلمه خبیر که کلى بود(آیه1)، خداوند نمونههاى علم خود را در این آیه نقل مىکند : «وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ یَعْلَمُ ما یَلِجُ» مصداق «یَلِجُ فِی الْأَرْضِ» ؛ ورود دانه در خاک و مصداق، «یَخْرُجُ مِنْها»؛ خروج گیاه از خاک و مصداق، «یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ»؛ نزول باران از آسمان و مصداق، «ما یَعْرُجُ فِیها»؛ پرواز پرندگان در آسمان است. آرى او از تمام قطرات باران و امواج سیلاب که در اعماق زمین فرو مىروند و به طبقه نفوذ ناپذیر مىرسند و در آنجا متمرکز و براى انسانها ذخیره مىشوند، آگاه است. او از دانههاى گیاهان که با کمک باد یا حشرات در پهنه زمین پراکنده مىشوند و در زمین فرو مىروند و روزى به درخت سر سبز یا گناه پر طراوتى تبدیل مىگردند، با خبر است . از ریشههاى درختان به هنگامى که در جستجوى آب و غذا به اعماق زمین پیشروى مىکنند. از امواج الکتریسته، از گازهاى مختلف و ذرات هوا که به داخل زمین نفوذ مىکنند، از جاندارانى که در زمین فرو مىروند و به آن حیات مىبخشند، و نیز از گنجها و دفینهها و اجساد مردگان اعم از انسانها و غیر انسانها که در این زمین گسترده دفن مىشوند ، آرى از همه اینها با خبر است. همچنین از گیاهانى که از زمین خارج مىشوند ، از انسانها که از آن بر خاستهاند، از چشمههایى که از آن مىجوشد، از گازهایى که از آن برمىخیزد، از آتشفشانهایى که از آن زبانه مىکشد، از حشراتى که در درون زمین لانه دارند و از آن سر بر مىدارند و خلاصه از تمام موجوداتى که از اعماق زمین بیرون مىریزند، اعم از آنچه ما مىدانیم و نمىدانیم، او از همه آنها مطلع و آگاه است. مصداق «یَلِجُ فِی الْأَرْضِ» ؛ ورود دانه در خاک و مصداق ، «یَخْرُجُ مِنْها» ؛ خروج گیاه از خاک و مصداق ، «یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ» ؛ نزول باران از آسمان و مصداق ، «ما یَعْرُجُ فِیها» ؛ پرواز پرندگان در آسمان است. در قسمت دیگری از آیه مىافزاید :" او از آنچه از آسمان نازل مىشود و یا به آسمان بالا مىرود با خبر است: (وَ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما یَعْرُجُ فِیها). از دانههاى باران، از اشعه حیاتبخش خورشید، از امواج نیرومند وحى و شرایع آسمانى، از فرشتگانى که براى ابلاغ رسالت یا انجام مأموریتهاى دیگر به زمین نزول مىکنند، از اشعه کیهانى که از ماوراء جو به زمین نازل مىشود، از شهاب ها و سنگریزههاى سرگردان فضا که به سوى زمین جذب مىشوند، او از همه اینها مطلع است. و نیز از اعمال عباد که به آسمان عروج مىکند، از فرشتگانى که پس از اداى رسالت خود به آسمان باز مىگردند، از شیاطینى که براى استراق سمع به آسمانها مىروند، از شاخههاى درختان برومندى که سر به آسمان بر مىکشد از بخارهایى که از دریا برمىخیزد و بر فراز آسمان ابرها را تشکیل مىدهد، از آهى که از دل مظلومى برمىخیزد و به آسمان صعود مىکند، آرى از همه اینها آگاه است. آیا هیچ کس جز او از این امور آگاهى دارد؟ آیا علم همه دانشمندان بشر به گوشهاى از این معلومات احاطه پیدا مىکند؟! و در پایان مىافزاید: "اوست رحیم و غفور، مهربان و آمرزنده: (وَ هُوَ الرَّحِیمُ الْغَفُورُ)" .
خداوند غفور و رحیم است! توصیف خداوند بر این دو وصف در اینجا یا بخاطر آنست که در میان امورى که به آسمان عروج مىکند اعمال بندگان و ارواح آنهاست، اوست که آنها را زیر پوشش رحمت و مغفرتش قرار مىدهد. یا بخاطر اینکه نزول برکات و مواهب آسمانى مولود رحمت اوست، و اعمال صالحى که از بندگان به مقتضاى" وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ" بالا مىرود مشمول غفران او مىباشد. یا اینکه آنها که شکر این نعمتها را بجا مىآورند مشمول رحمتند و آنها که مقصرند اگر از حد نگذرانند مشمول مغفرت.
بخشش مقدم بر رحمت است! در تمام قرآن، چهل و نه مرتبه کلمهى «غفور» و «رحیم» با هم بیان شده که در تمام موارد اول «غفور» آمده بعد «رحیم» مگر در این آیه شاید به خاطر آن که در همهى موارد نظر به عملکرد انسانهاست که باید اول بخشیده شوند و سپس رحمت الهى را دریافت کنند، ولى در این آیه، اصل توجّه به علم و لطف و رحمت الهى است و مغفرت نسبت به عملکرد انسان به طور ضمنى در کلمه «یَعْرُجُ» مطرح است : «الرَّحِیمُ الْغَفُورُ» خلاصه اینکه آیه فوق در تمام ابعادش معنى وسیع و گستردهاى دارد، و نباید آن را در یک جهت محدود کرد. بگو: همانا پروردگار من براى هر که بخواهد روزى را گشایش مىدهد یا تنگ مىگرداند ولى بیشتر مردم نمىدانند. (که این گشایش ها و تنگىها بیانگر میزان علاقه خداوند به آنان نیست.) پیامهای آیه:1ـ خداوند، تنها مالک هستى نیست، بلکه به تمام جزئیّات آن نیز آگاهى دارد. «یَعْلَمُ ما یَلِجُ» 2ـ در نظام آفرینش، اشیا در رفت و آمد و حرکتاند. «یَلِجُ ...، یَخْرُجُ ...، یَنْزِلُ ...، یَعْرُجُ» 3ـ نشانهى رحمت او نزول باران از آسمان، «یَنْزِلُ» و نشانهى غفران او پوشاندن اعمال زشت انسان است. «الرَّحِیمُ الْغَفُورُ» 4ـ با آن که خداوند همه چیز را مىداند ولى کسى را رسوا نمىکند. «الرَّحِیمُ الْغَفُورُ»
« قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ ؛ بگو: همانا پروردگار من براى هر که بخواهد روزى را گشایش مىدهد یا تنگ مىگرداند ولى بیشتر مردم نمىدانند. (که این گشایش ها و تنگىها بیانگر میزان علاقه خداوند به آنان نیست.)» (سبا 36)
پیامهای آیه: 1ـ پیامبر باید عقائد انحرافى مردم را اصلاح کند تا گمان نکنند نعمتهاى خداوند همیشه نشانه مهر و لطف اوست. «قُلْ إِنَّ رَبِّی» ... 2ـ دادن و گرفتن نعمت، نشانهى مهر یا قهر الهى نیست. (ممکن است از مؤمن بگیرد و به کافر بدهد.) «إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ» 3ـ دادن و گرفتن روزى، از شئون ربوبیّت است. «إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ» 4ـ مردم عامل رزق را واسطهها، تدبیرها و کار خود مىدانند و از خداوند غافلند . «وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ» 5ـ در جامعهى دینى نگاه به اقتصاد نیز باید جنبه معنوى و الهى داشته باشد. «قالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوالًا ... قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ»
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/2/12 توسط محمد کشاورز
|
||
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : سونامی محمد |